fredag, december 10, 2010

åkpåse till phil & teds vibe



Åkpåse sömnadsbeskrivning...
Var i stort behov av en åkpåse till min vibe från phil & ted.
Denna beskrivning är på åkpåse avsedd för översitsen.

Jag började med att rita av vagnens dyna och fölängde den nertill
 så långt att hela benen skulle ha gott om plats( nr 1). Sen klippte jag till bitar som passade in i utjacken på sidorna för att göra modellen mer rak och sydde i för att på så sätt även få bra passform i vagnen.


Efter det klippte jag till en över del till åkpåsen utifrån underdelen (nr2)
Fick klippa lite på känn,hur högt jag ville den skulle gå...
Sist klippte jag till en kant bit för att ge påsen mer rymd. Jag gjorde den lite bredare i nederkant där barnets fötter ska få plats (nr3).
Jag valde att göra påsen i bävernylon med fleece på insidan och fodrade den med 2,5cm tjock bomullsvadd (från stoff och stil) för att få den riktig varm, mjuk och go!
Sedan var det att klippa ut alla tre delar i de tre olika tygen, tänk på att klippa vadden utan sömnsmån.

Jag sydde sedan ihop utsidan(bävernylon) med insidan(fleece) och lämnade öppning för att stoppa i vadden.
Jag delades överdelen (nr2) på mitten och gjorde ett sprund så långt ner som jag ville att ragkedjan skulle gå.
Gjorde samma sprundpå vadden och stoppade i den. Overlockade sedan ihop lagrena för att underlätta att sy i dragkedjan. Sedan var det dags för dragkedjan, jag trocklade först fast den för att lättare kunna få det snyggt när jag sedan sydda fast den. Sy sedan ihop alla tre delarna med varandra räta mot räta.
Klart:)
Jag har även satt i en knapp längst ner i mitten på åkpåsen och en hälla på undersidan,
på så sätt kan jag spänna upp åkpåsen (som nu är lite onödigt lång). Detta har jag gjort för att Noel ska kunna ha den ett bra tag framöver!
Finns säkert 100 olika sätt att sy å lösa detta på men så gjorde jag:)
Livebilder kommer inom kort:)


 







2 kommentarer: