onsdag, februari 23, 2011

behöver hjälp och råd att välja maskin!!

Med min vanliga tur så fick de inte skicka den brother maskinen till sverige som jag ville ha och här kostar den drygt 9000 vilket jag inte tänkt betala!
Så nu behöver jag alla er sykunnigas hjälp!
ska jag välja denna (klickbara bilder för att komma till hemsidan med info)

The ES2020 is an easy to use computerised sewing machine with an easy drop in bobbin system
 - just open the flap and drop in the bobbin.
A computerised machine with 40 fully automatic built in stitches and easy 1 step buttonhole with choice of 5 styles. LCD display and easy select keys for stitch choice/width/length.
 Drop feed for easy free hand sewing. Twin LED lamps.
Includes feet for automatic buttonholes, button sewing, overcasting, zipper, monogramming, zigzag and blind stitch.

eller denna

Tuff, stark och användarvänlig
Jeans är kvinnans bästa vän. En trofast följeslagare för kvinnor i alla åldrar och i alla situationer. Ursprungligen
var jeans designat som ett kraftigt arbetstyg för arbetare och sjömän och blev kultförklarat bland cowboys och guld-grävare i USA i slutet av 1800-talet. Elna 3210 är som jeans, tuff, stark, användarvänlig och byggd för att sy genom många lager av de tjockaste tygerna. Syr du i tunna, skira tyger hanterar Elna 3210 Jeans även det med perfekt resultat. Oavsett om du är en trendig och tuff kvinna eller en modern romantiker, klarar Elna 3210 Jeans att genomföra dina syprojekt

TEKNISKA EGENSKAPER

  • Display med sömval
  • Back knapp
  • Inbyggd nåliträdare
  • Stark nålkraft till tjocka tyger
  • Roterande, liggande spolsystem med genomskinligt spollock
  • Automatisk frikoppling vid undertrådsspolning
  • Inbyggd trådavskärare
  • Nedsänkbar matare
  • Justerbart pressarfotstryck
  • Extra högt pressarfotslyft
  • Snap on fäste för pressarfötter
  • Syguidelinjer på stygnplåten
  • Friarm
  • Bärhandtag
  • Mjuk huv

SYEGENSKAPER

  • 19 sömmar inkl. knapphål
  • Automatiskt 1-stegs knapphål
  • Stygnbredd justerbar max 6.5 mm
  • Stygnlängd justerbar max 4 mm
  • Justerbar nålposition
  • Finjustering av stygninställningar

eller den här?

VÄLKOMMEN HEM!
Alla hem behöver en god hjälpreda! Praktisk, rolig, anpassningsbar och kreativ. ELna 5100 är ovärderliga, dagliga hjälpreda. Den är tystgående, full av resurser och alltid klar för ett nytt äventyr. Med Elna 5100 finns det alltid tid för att sätta igång med kreativt hemarbete, kanske den ljuvliga princessklänningen, festdekorationer eller kanske du behöver lägga upp en fåll ...livet är fyllt av möjligheter för att tillföra charm och skönhet - med garanterad stolthet för resultatet. Välkommen till en värld av glädje och färger, av små mästerverk och delad glädje,

TEKNISKA EGENSKAPER

  • Inbyggd nålpåträdare
  • Justerbar hastighetskontroll
  • Stark nålkraft
  • Extra högt pressarfotslyft
  • Snapp on pressarfötter
  • Roterande, horisontellt griparsystem med genomskinligt spollock
  • Automatisk frånkoppling vid undertrådspolning
  • Inbyggd trådavskärare
  • Stygnplåt med centimeter och inch markeringar
  • Friarm
  • Unikt matarsystem
  • Elektronisk fotpedal
  • Utdragbart bärhandtag
 

KNAPPAR OCH SKÄRM

  • Programmerbar nål upp/ner funktion
  • Automatiskt fäststygn
  • Bakåtsömnads knapp
  • 4 knappar för direkt val
  • LCD-skärm – visar söm, stygnlängd och bredd
 

SYEGENSKAPER

  • 30 inbyggda sömmar, inkl. knapphål-, quilt-, lappteknik- och dekorativa sömmar
  • 6 olika 1-stegs knapphål
  • Justerbar stygnbredd upp till 7 mm.
  • Justerbar stygnlängd upp till 5 mm.

7 kommentarer:

  1. Vad konstigt att de inte kunde skicka en Brother till Sverige. Jag har nyss varit i kontakt med dem angående Janome CP, och då fick jag ett mailsvar att just Janome fick de inte skicka, men ALLA andra maskiner. Det är ju så mycket billigare att köpa där.
    Kan inte ge nåt tips angående maskinerna, har inte testat nån av dom, men jag tycker det är viktigt att man kan ställa in pressarfotstrycket och jag såg inte att Elnan kunde det.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Brother är väldigt mycket mer smäck tyvärr... därav lite bättre priser..

    SvaraRadera
  3. var något med just den modellen jag ville ha...de kunde självklart skicka alla de andra brothermaskinerna...

    SvaraRadera
  4. Håller med Onomak att justerbart pressarfotstryck är bra att ha. Jag har ju en Brother som jag köpte från SMD men har inte testat nån Elnamaskin. Sen uppskattar jag automatisk nåliträdare, för jag är så dålig på att trä nålen... Vad konstigt att de inte säljer vissa Brothermaskiner heller. Vilken modell hade du tänkt från början?

    SvaraRadera
  5. den du köpte men den kunde inte skicka längre...suck...alla har justerbart pressafotstryck... nu står det mellan de olika elna modellerna...är ju janome som tillverkar dem

    SvaraRadera
  6. Jag skulle säga att en övermatare är oslagbart att ha, och då rekommenderar jag pfaff. Ledsen om det inte var till hjälp för att bestämma sig ;-)

    SvaraRadera