tisdag, mars 01, 2011

Tutorial-hur man syr vimplar



Tutorial- sy vimplar

Du behöver:

Penna
Mönsterpapper
 (eller något papper du har liggandes hemma)
Tyg/tyger
efter smak
Bomullsband/snedslån
(finns oftast att köpa i mataffären, kolla annars på Bibbis textil)
Sytråd
Sax

Börja med att göra en mall på hur stora vimplarna ska vara..
Jag har tre olika storlekar jag "brukar" använda: Vanlig (den som är på bilden till höger) benen är ca. 21,5cm och basen 16cm. Jag brukar dock ta ut basen och från mitten på basen dra jag ett streck på önskad höjd (här 20cm) och sedan streck från basens kanter upp till toppen. På så sätt får du en helt likbent triangel.
Jag har även gjort mindre vimplar och då haft måtten 10cm på basen och 14cm på höjden.
Tänk på att lägga till sömnsmån om du vill ha exakt dessa mått på den klara vimplen (jag brukar lägga till 0,5cm på alla sidor).
  
Sedan ritar jag av mallen på tyget enligt bilden till vänster. Oftast viker jag tyget dubbelt räta miot räta så får jag ut dubbla antalet...beror på hur många vimplar jag vill ha ut av samma tyg. Klipp sedan ut dem och lägg ihop två sidor, räta mot räta.


Nåla sedan samman tygstyckena och sy med raksöm utmed båda benen, ca 5mm in. Lämna basen öppen och klipp av toppen på triangeln så nära sömmen du vågar utan att klippa i sömmen (se bilden till höger) då slipper du få en knölig spets på vimpeln. Vänd sedan vimplen till rätsida. Jag brukar använda mig av en penselpinne för att få ut spetsen, tar var du har som är lite trubbigt i änden (så du inte petar hål).
Stryk vinplarna!

Lägg sedan fast vimplarna på bomullsbandet som på bilden till vänster (använder du snedslån har du redan mitten utsatt) och vik bandet över vimplen och nåla.
Lämna ca 20-40cm i varje kant för upphängning nåla sedan med önskat mellanrum...Jag brukar ha 3,5cm mellan, men smaken är som baken;)
sy sedan med raksöm längs hela bomullsbandet (det grå strecket på bilden till höger) 
KLART :)

Lycka till!!

14 kommentarer:

  1. Åh tack för den, kul med tutorial. Ska lägga det här i minnet tills den vackra dag det är dags för ett barnrum:) Jättefin noelvimpel.

    SvaraRadera
  2. Wow vilken proffsig beskrivning! Nu blev jag sugen på att testa. Kanske vore nåt att hänga över min arbetsplats på jobbet eftersom vi sitter i öppet landskap. Då skulle man ju snabbt hitta min plats :-)

    SvaraRadera
  3. Alltid bra med en beprövad beskrivning! Då slipper jag fundera på hur jag ska göra...

    SvaraRadera
  4. Nu ska jag hem och sy vimplar - tack för bra beskrivning, ska länka den!

    SvaraRadera
  5. Jättebra och tydligt! Så snart jag är klar skall jag länka hit!

    SvaraRadera
  6. tack för tydlig beskrivning - precis vad jag har letat efter!

    SvaraRadera
  7. Tack, jätte bra beskrivning, Angelika

    SvaraRadera
  8. Tack för jättebra beskrivning. Gjort ett flaggspel, ska göra ngr till, bra presenter att ge bort.

    SvaraRadera
  9. Tack. Jättebra beskrivning!!

    SvaraRadera
  10. Tack, jättebra beskrivning.... De blev jättefina:0)

    SvaraRadera
  11. Nu fick jag precis den inspiration jag behövde!! Pedagogisk och bra beskrivning, det tackar jag för! Jättefin Noelvimpel! Nu blir det att klippa, nåla och sy en vimpel till min sons rum:)
    Hur gjorde du för att få över bokstäver till tyget? Transfer-papper?
    Ha det gott! /Lina

    SvaraRadera
  12. Tack för beskrivning. Är precis klar med två stycken. Superfina!

    Lina

    SvaraRadera
  13. tack för beskrivningen! nu blir svärdottern glad då jag kan sy detta till mitt barnbarn

    SvaraRadera