måndag, oktober 10, 2011

Tut på enkel vuxensskarfs


Har fått flera frågor om hur jag gör mina omlott(vuxen)skarfsar så tänkte lägga ut en tut ( beskrivning) här, läs hela innan du börjar, annars kan det nog lätt bli krångligare än det är;)

Material:
valfritt trikåtyg
Fleece eller annat tyg efter önskemål till baksidan
4 knappar
Symaskin (overlock)
Tråd i lämplig färg
Knappnålar




Jag klipper först ut två lika stora trianglar, måtten är lite efter önskemål.
Hur lång man vill ha och hur bred är bäst att mäta på sig själv. Tänk på att den ska gå omlott baktill.

Sy sedan ihop dessa två, jag kör med overlocken men går lika bra att sy på vanlig hushållsmaskin. Sy då med zickzack eller någon stretchsöm, räta mot räta och lämna ett vändhål. Vänd sedan skarfsen ut och in så du får rätt sidor ut och sy ihop vändhålet.




Vik sedan ner ca 5cm på kanten som bilden visar, jag brukar även vika in hörnen lite så de blir rundade.




Sätt en knapp genom vikningen, högra med knapphuvudet uppåt och vänstra med knäppningen uppåt. Mät sedan runt din nacke ut vad de resterande två knapparna ska sitta så att omlotten blir lagom. Märker ut med 2 knappnålar var de andra två knapparna ska sitta.
Tänk på att båda knapparna till höger ska ha hatten uppåt och båda till vänster ska ha knäppningen uppåt.

Så här knäpps alltså skarfsen
1.







2.











5 kommentarer:

  1. supersnygg!! violtygerna är på ingång även hos mig nu - längtar!!

    SvaraRadera
  2. Tack:) Åsa, man kan inte bli annat än kär!

    SvaraRadera
  3. Jätte bra tut. Tur att det finns för oss som är nybörjare :)

    SvaraRadera
  4. Superfin, kan du ge lite mått uppskattning, förstår om du inte vill säga på centimetern men på ett ungefär?

    SvaraRadera