söndag, december 18, 2011

När man ska vara extra julfin...


...vad passar väl då bättre en spetskofta på lill tjejen;)
Detta lilla set var en present till kusin Majken som var på besök förra helgen...
Setet är sytt i Liandlos fantastiska röda hjärtantyg. Knåpade lite snabbt ihop en egen variant på tomteluva som matchade, med en liten spetsstjärna i toppen.
Sockersött






...en farfarströja i samma fina tyg är inte heller fel:).
Denna bärs av äldste sonen här hemma och han är mkt nöjd över sin "härtantöja";)
Ville använda ett tyg som anses som tjejigt och göra en pojktröja (här haglar det av fördomar) och tycker jag lyckades bra...allt material förutom fuskskinnet finns att köpa hos Liandlo. Så smidigt att ha en tygaffär på nära håll som har allt man behöver! Tycker det svarta ger ett hårdare intryck vilket är roligt ihop med det "mjuka" tyget. Lillebror kommer oxå få hjärtan, fast som pyjamas med brunkantning.

Covertips:
Flera har frågat hur jag får till svängarna bra med min CP och här kommer en bild på hur jag gör...jag använder de två vänstra nålarna vilket gör att högersvängar aldrig är några problem, de blir automatiskt snygga...men vänstersvängarna hamnar lätt nålarna utanför kantbandet och glider iväg...då har jag kommit på att om jag sätter min lilla pincett och ser till att bandkantaren matar in lika mkt tyg i svängen som på raka sträckor så är problemet löst:) fråga gärna om det är några oklarheter!



Trevlig 4e advent önskar jag er!

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Jag får min CP till veckan. Har provsytt på Pias och hade precis det problemet... måste testa ditt tips hoppas det funkar för mig. Så gulligt av dig att dela med dig:) Underbara plagg! Jag älskar skinnlapparna du syr på. Ha en trevlig jul!

    SvaraRadera
  2. Å, Martina, tack måste testa.

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Jättefint med armbågslapparna!
    Och tack för tipset, ska jag testa, tycker nämligen att jag inte blir helt nöjd med alla svängar som det är nu.

    SvaraRadera
  4. gud så snyggt med lapparna! Sydde en cardigan till Viggo igår och armbågslappar tar jag med mig till nästa ;)
    Hoppas du får en fin jul och att lillkillen får ro snart...kram!

    SvaraRadera