lördag, april 14, 2012

Tut dags - sy kuddfodral utan dragkedja och knappar

Omlottfodral
Igår sydde jag en massa kuddfodral till en soffa och ville ju så klart ha dem avtagningsbara inför kommande incidenter;)
När jag ändå var i farten passade jag på att göra en tut. Detta är nämligen en av mina favoritmodeller, men var eviga gång jag ska sy den så sitter jag där å grubblar " hur var det nu igen". Så denna tuten är lika mkt till mig som er:)

Tänk på att förtvätta tyget innan för ev krympning(särskilt viktigt med 100% bomull)






1. Klipp ut en rektangel som har kuddens bredd(kortsidan) samt kuddens längd x2 + ca20cm(långsidan). Dessa mått är ju även lite en smaksak beroende på hur hårt stoppad man vill ha sin kudde, för hårdare kudde minska måtten. Mitt blev här 65 bred och 150 lång, kudden är alltså 65x65.






2. Overlocka kortsidorna, kör du med vanlig maskin sicksackar du alla 4 sidorna!






3. Lägg tyget med rätan uppåt och gör ett vik. Här kan du själv bestämma var på kudden omlotten ska hamna. Jag vill ha mitt på kudden och vikar därför kuddenslängd/2 (65/2) + 10cm ( halva måttet på det jag la till extra). Viker sedan ner 10 cm i över kanten så jag får fram rätan igen, se bild.






4. Gör likadan från andra hållet men istället för mått viker jag här så att de hamnar lite omlott så att översta delen överlappar det undre viket, se bilden nedan. Viktigt!
Nåla, jag brukar sätta en genom alla vikningarna på mitten och längst ner i mitten på varje sida. Jag brukar även passa på att nåla dit min tag i ena sidan:)





5. Overlocka ihop långsidorna eller sy med vanliga maskinens raksöm ( om du sicksackat alla sidor redan).







6. Vräng fodralet till rätsidan och vips klart:)






7. Nu är det bara att montera i kudden :)






välkomna att använda tuten, men hänvisa då gärna hit:)
Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Precis så gör jag också :-) Har skrivit en tut för länge sen, började med det när jag inte vågade sy dragkedjor. Supersmart tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Visst ä det smidigt:) går att göra så fint med dekorationer med som spets på den vikta kanten eller några kappar ochha den sidan fram istället:)

    SvaraRadera